Matematiksel Yaratıcı Düşünme ve Yaratıcı Problem Çözme Teknikleri

Bugünkü mini kursumuzun başlığından da anlayacağınız gibi, bu derste "yaratıcı düşünme" ile "matematiksel problem çözme" arasındaki ilişkiyi keşfetmeye çalışacağız.

Bu mini kursa biraz farklı başlamaya ne dersiniz? Özellikle "yaratıcı düşünme" denince aklıma gelen bir fıkrayı hemen size aktarmak istiyorum.

KÖY MUHTARINDAN YARATICI DÜŞÜNME DERSLERİ

Geçimlerini yetiştirdikleri katırlarla taşımacılık yaparak sağlayan köylülerden biri vefat etmiş. Miras olarak da üç oğluna on yedi adet katır bırakmış. Köylünün vasiyetnamesinden katırların yarısını büyük oğluna, üçte birini ortanca oğluna ve dokuzda birini de küçük oğluna bıraktığı anlaşılmış.

Mirası paylaştırmak için gelen muhtar katırları yan yana dizmiş. Ancak on yedinin yarısını, üçte birini ve dokuzda birini katırları kesmeden dağıtamayacağını anlamış. Ölü katırların hiçbirinin işine yaramayacağından dolayı oğullar da bu duruma itiraz etmiş.

Köylüler bu işin imkânsız olduğunu ve muhtarın bu işi çözemeyeceğini düşünürken, muhtar gidip kendi katırlarından birini de on yedi katıra ilave ederek dağıtılacak katır sayısını on sekiz yaparak mirası şu şekilde bölmüş:

Katırların yarısını veya dokuz tanesini en büyük oğula, üçte birini veya altı tanesini ortanca oğula, dokuzda birini veya iki tanesini de en küçük oğula vermiş.

Dokuz, altı ve ikiyi topladığında on yedi olduğunu gören muhtar, herkesin şaşkın bakışları arasında, kendi katırını alarak evine gitmiş.

Yukarıdaki hikâyenin kahramanı olan muhtarın yaratıcı problem çözme ve yaratıcı düşünme yeteneğinden hiç kimsenin şüphe edecek hali yok sanırım.

Peki siz yaratıcı düşünme konusunda kendinizi nasıl hissediyorsunuz? Hikâyedeki köylüler gibi hemen çözüm olmadığına kendinizi inandıranlar arasında mısınız, yoksa muhtar gibi kimsenin fark etmediği çözümleri görebiliyor musunuz? Gelin bu sorunun cevabına ve yaratıcı düşünmeyle olan ilişkisine birlikte bir göz atalım.

Özellikle yaratıcı düşünmeyle ilgili beyninizdeki mevcut kalıpları keşfetmek istiyorsanız, bu mini kursun devamını okumadan önce aşağıdaki uygulamayla "Yaratıcı Zekanızı Test Edin".

Eminim denediğiniz test sizi beyninizdeki kalıplar konusunda ikna etti. Maalesef çoğu kez bu kalıplar yüzünden bazı şeylere önyargılı bakmakta ve "Bu imkansız birşey, insan bunu yapamaz" diye düşünmemize sebep olmaktadır.

Şüphesiz bu önyargı öğrenme potansiyelimizi de sınırlamakta ve çoğu şeyin, denemediğimiz için, farkına bile varamadan önümüzden geçip gitmesine sebep olmaktadır.

Sanırım tahmin ettiniz. Konuyu Zihinsel Matematik ve Hafıza Teknikleri konusuna getirmek istiyorum.

Gerçekten de matematik çoğu insanın kabusu olup , en çok korkulan konulardan biridir. Burada da beynin her iki lobunun dengeli kullanılmasını öğrenmek en önemli faktörlerden biridir. Sadece sol lobu gelişmiş olan ve bu lobu iyi kullanan insanların yaratıcı düşünebilmesi için sağ loplarını da geliştirmeleri gerekmektedir. Öğrendikleri konuları ve formülleri yaratıcı olarak kullanabilmeleri beynin sağ lobunu işin içine katmadan mümkün değildir.

Gerek web sayfamızdaki örneklerden, gerek çeşitli televizyon kanallarında yayınlanan tanıtım programlarından, eminim 1000'e yakın sayıların hızlı bir şekilde karelerini almayı öğrendiniz. Şimdi size aynı örnekten esinlenerek nasıl 100'e yakın sayıların karesini alabileceğinizi öğreteceğim.

Matematik bazılarınızın ÇOK FAZLA ilgisini çekmiyor olabilir. Matematikle ilgilenenler hemen aşağıdaki "uygulamayı inceleyerek vereceğim bazı basit ipuçlarına hemen ulaşabilirler. Matematikle ilgilenmeyenler ise bazı detay tekniklere girmeksizin mini kursu okumaya devam edebilirler.

Matematik çok fazla ilginizi çekmese de bu teknikleri öğrenmenin sağladığı çok ciddi avantajlar vardır. "Zihinsel Matematik ve Hafıza Teknikleri" becerilerini kazanmanın en önemli özelliği kişinin hem matematiksel yaratıcı düşünme ve yaratıcı problem çözme yeteneğini artırması, hem de kendisine müthiş bir şekilde güven duymasını sağlamasıdır.

Sırası gelmişken bu tekniklerle ilgili setimizle ilgili birkaç önemli özelliği de çok kısa olarak belirtmek istiyorum. "Zihinsel Matematik ve Hafıza Teknikleri" Setinin diğer bir önemli özelliği de kasetlerde/CD'lerde "Başarının 10 Temel Kuralı" nın anlatılıyor olmasıdır. Çünkü verilen teknikler ne kadar güzel olursa olsun insanın birşeyler yapmaya karar verebilmesi ve motive olabilmesi için önce kendine güvenmesi ve beynindeki problemleri kendi kendine çözebilmesi gerekmektedir. Erteleme hastalığı, kendine güvensizlik ve kendini sabote etme gibi beynimizde oluşan düşüncelerin sonuçları çoğu zaman elde edilecek başarıları engellemektedir. Zihinsel matematik setinin kasetleri işte bu tip problemlerin de beyinde çözülmesine yöneliktir.

"Zihinsel Matematik ve Hafıza Teknikleri" setiyle ilgilenenler daha fazla bilgi alabilmek için buraya tıklayabilirler.

Herkesin "Zihinsel Matematik" başlıklı bölümü de okuduğunu kabul ederek, bu mini kursta neler öğrendiğmizi üç maddede özetleyebilriz;

1-) Beynimizdeki kalıpların yaratıcı düşünmemizi ve yaratıcı problem çözmemizi engelleyebileceğini öğrendik,

2-) "100" e yakın sayıların karelerini kağıt ve kalem kullanmadan zihinsel olarak yapmayı öğrendik.

3-) Sonu "5" ile biten sayıların karelerini kağıt ve kalem kullanmadan zihinsel olarak yapmayı öğrendik.

Sanırım bu mini kursta sizi oldukça yordum. İsterseniz devamı bir sonraki mini kursa bırakalım. Bir sonraki mini kursumuzda Zihinsel Potansiyeli Maksimum Seviyede Kullanmak İçin Neler Yapılmalı ? konusunu inceleyeceğiz.

Bir sonraki mini kursta görüşmek üzere şimdilik hoşçakalın...

Melik Duyar

MEGA HAFIZA

Copyright © 2000 - 2007 Mega Hafıza Eğitim Hizmetleri Ltd. Şti. (Tüm Hakları Saklıdır)

Sayın , "Matematiksel Yaratıcı Düşünme ve Yaratıcı Problem Çözme Teknikleri" İçin Değerlendirme Yapmak İstermisiniz?

Hediye Kitap

ALTINCI MİNİ KURSUN HEDİYE KİTABI

ARAMA MOTORU TAKTİKLERİ

(Web Sitenizi Zirveye Çıkartmanın Sırları)

İnternet hayatımızın bir parçası haline çoktan geldi. Artık ondan öncesine göre yaşamak, eski alışkanlıklarımızı sürdürmek neredeyse imkansız.

Bilginin alabildiğine sınırsız ve bundan 10-15 yıl önce hayal bile edemeyeceğimiz bir hızla paylaşıldığı, tüketildiği ve üretildiği bir çağı yaşıyoruz. Bu yeni çağın harika icadında yerini alanların sayısı her geçen gün muazzam bir hızla artıyor. Özellikle iş dünyasında ürünlerini ve hizmetlerini internet kanalıyla dünyaya sunan firmalar bir çığ gibi büyüyor.

Bu hızlı genişleme çok önemli bir sorunu da beraberinde getirdi. Web sitenizi insanlara ulaştırmada öncü rollerden birini üstlenen arama motorları, artık en imkansız kelimeler arandığında bile binlerce sayfalık listelerle geliyor karşımıza. Bu listede var olmak artık yetmiyor. Bu listede ilk sayfalarda yer alamamakla listede hiç olmamak arasında bir fark yok.

Peki ne yapmalı? Web sitemi arama motorlarında diğer sitelerin önüne geçirecek bir şeyler yapılabilir mi? Evet yapılabilir. "Arama Motoru Taktikleri" isimli bu e-kitap bunun için hazırlandı.

İnternet dünyasında rakiplerinizin önüne geçmenizde size yardımcı olacak bu ücretsiz e-kitabı mutlaka okumanızı tavsiye ediyorum.

Oğuz KOÇ, Editör

E-Kitabı İndirme Seçenekleri

Web adresleri

ÜCRETSİZ BEYİN EĞİTİMİ KURSUNU ARKADAŞINA GÖNDER

ÜCRETSİZ EĞİTİMLER

Aşağıdaki kayıt formunu doldurarak

"6 DERSLİK HIZLI OKUMA", "7 DERSLİK BEYİN EĞİTİMİ" ve "6 DERSLİK YARATICI DÜŞÜNME"

eğitimlerinden istediklerinize kayıt olabilirsiniz.


Kayıt olduğunuz MEGA HAFIZA eğitimleri online olarak her 3 günde bir e-posta adresinize ücretsiz olarak gönderilecektir.

Kurs gönderminin bitiminde ayrıca hafıza, beyin ve beyin eğitimi ile ilgili önemli bilgiler içeren aylık "e-Beyin Bülteni" e-posta adresinize gönderilmeye devam edecektir. Gönderiler ücretsiz olup, istediğiniz anda listemizden çıkabilirsiniz.

Abone Olmak İstediğiniz Eğitimler
ZİHİNSEL MATEMATİK

BÖLÜM-1

100'E YAKIN SAYILARIN KARELERİNİ ZİHİNSEL OLARAK BULMAK

100'e Yakın Sayıların Karelerini Zihinsel Olarak Bulmak

Örneğin şimdi sizden aşağıda verilen sayının karesini zihinsel olarak yapmanızı istediğimi kabul edelim ; 97² = ?

Matematiksel yaratıcı düşünmeyi katmadığınız takdirde şüphesiz bu soruya zihinsel olarak hızlı bir şekilde cevap vermeniz mümkün değildir. Ancak , mevcut matematiksel bilgilerinizi yaratıcı olarak kullandığınızda , bu soruya hemen cevap vermeniz bir çocuk oyuncağıdır.

Bu problemi yaratıcı olarak çözmek için gelin hep birlikte bir matematiksel kural çıkartmaya çalışalım. Aşağıdaki çarpanlara ayırma formülünü çoğunuz biliyorsunuzdur;

a² - b² = ( a + b ) ( a - b ) ---> Şimdi "a²" ifadesini eşitliğin sol tarafında tek olarak bırakalım ;

a²=( a + b ) ( a - b ) + b² ---> bu denklemde "a²" yerine "97" yazalım.

97 = ( 97 + b ) ( 97 - b ) + b² ---> Şimdi ise denklemin sağ tarafındaki "(97 + b)" ifadesini "100" yapacak bir "b" değeri seçelim. Bu değer "b=3" dür. Gelin bu değeri yukarıdaki formülde yerine koyalım;

97² = ( 97 + 3 ) ( 97 - 3 ) + 3² = 100 x 94 + 9 = 9409

100'e Yakın Sayıların Karelerini Zihinsel Olarak Bulmak

Bu yaratıcı problem çözümünden sonra isterseniz bir de kural çıkaralım. "100"e yakın olan sayıların karesini iki sayının karelerinin farkı formülünden kolayca bulabiliriz. Bunu iki adımda yapabiliriz.

1.Adım : Karesi istenen sayı 100’den ne kadar eksikse , verilen sayıdan eksik miktar bir kere daha çıkartılır. Bulunan yeni sayı 100 ile çarpılır. ( 97 - 3 ) x 100 = 9400

2.Adım : Bir önceki adımda bulunan sayıya , karesi sorulan sayıyı 100 'e tamamlayan sayının karesi ilave edilir. 9400 + 3² = 9409

Şimdi öğrendiklerimizi bir başka örneğe uygulayalım ;

99² = ?

Bu örnek için " b=1 dir.

1.Adım : (99 - 1 ) x 100 = 9800

2.Adım : 9800 + 1² = 9801

100'e Yakın Sayıların Karelerini Zihinsel Olarak Bulmak

KENDİNİZİ TEST EDİN - 1

Değerlendirme sonucu, cevaplar ve çözümleri sonraki sayfadadır.

100'e Yakın Sayıların Karelerini Zihinsel Olarak Bulmak

KENDİNİZİ TEST EDİN - 1

4 sorudan doğru cevaplarınızın sayısı : 0

95² Çözümü

×

Çözüm 1 : 95 sayısı 100'den '5' eksiktir. Dolayısı ile bu örnek için 'b=5' tir.
1.Adım : (95 - 5) x 100 = 9.000
2.Adım : 9.000 + 25 = 9.025

96² Çözümü

×

Çözüm 1: 96 sayısı 100'den '4' eksiktir. Dolayısı ile bu örnek için 'b=4' tür.
1.Adım : (96 - 4) x 100 = 9.200
2.Adım : 9.200 + 16 = 9.216

98² Çözümü

×

Çözüm 1: 98 sayısı 100'den '2' eksiktir. Dolayısı ile bu örnek için 'b=2' dir.
1.Adım : (98 - 2) x 100 = 9.600
2.Adım : 9.600 + 4 = 9.604

94² Çözümü

×

Çözüm 1: 94 sayısı 100'den '6' eksiktir. Dolayısı ile bu örnek için 'b=6' dır.
1.Adım : (94 - 6) x 100 = 8.800
2.Adım : 8.800 + 36 = 8.836

100'e Yakın Sayıların Karelerini Zihinsel Olarak Bulmak

Yaptığımız örnekler hep "100" den eksikti. Peki karesi sorulan soru "100"den büyük olursa ne yapacağız?

Çok kolay. Karesi sorulan soru "100" den ne kadar fazlaysa, bu fazlalığı karesi sorulan soruya bu kez ilave edin. İsterseniz bunu da bir örnekle görelim.

101²= ?

Karesi sorulan bu sayı "100" e yakındır. Ancak bu kez karesi istenen sayı "100" den eksik değil, "100" den "1" fazladır. Bu durumda "101" ye "1" ilave ederek işlemleri yapacağız;

Bu örnek için b=1 dir.

1.Adım : (101 + 1) x 100 = 10.200
2.Adım : 10.200 + 1² = 10.201

100'e Yakın Sayıların Karelerini Zihinsel Olarak Bulmak

KENDİNİZİ TEST EDİN - 2

Değerlendirme sonucu, cevaplar ve çözümleri sonraki sayfadadır.

100'e Yakın Sayıların Karelerini Zihinsel Olarak Bulmak

KENDİNİZİ TEST EDİN - 2

4 sorudan doğru cevaplarınızın sayısı : 0
102² 1
103² 2
105² 3
104² 4

102² Çözümü

×

Çözüm 1 : 102 sayısı 100'den '2' fazladır. Dolayısı ile bu örnek için 'b=2' dir.
1.Adım : (102 + 2) x 100 = 10.400
2.Adım : 10.400 + 4 = 10.404

103² Çözümü

×

Çözüm 1 : 103 sayısı 100'den '3' fazladır. Dolayısı ile bu örnek için 'b=3' tür.
1.Adım : (103 + 3) x 100 = 10.600
2.Adım : 10.600 + 9 = 10.609

105² Çözümü

×

Çözüm 1 : 105 sayısı 100'den '5' fazladır. Dolayısı ile bu örnek için 'b=5' tir.
1.Adım : (105 + 5) x 100 = 11.000
2.Adım : 11.000 + 25 = 11.025

104² Çözümü

×

Çözüm 1 : 104 sayısı 100'den '4' fazladır. Dolayısı ile bu örnek için 'b=4' tür.
1.Adım : (104 + 4) x 100 = 10.400
2.Adım : 10.800 + 16 = 10.816

BÖLÜM-2

SONU 5 OLAN SAYILARIN KARELERİNİ ZİHİNSEL OLARAK BULMAK

Sonu 5 Olan Sayıların Karelerini Zihinsel Olarak Bulmak

Şimdi de bir başka kuralı size hazır olarak vereceğim. Bu kuralı alıp olduğu gibi kullanabilirsiniz. Ancak sizden istediğim zamanınız olduğunda bu kuralın nasıl çıkartıldığı üzerinde biraz çalışmanız.

Şimdi ise size sonu "5" ile biten sayıların karesini almayı öğreteceğim.

Kural-1) Sonu "5" ile biten sayıların karesinin son iki hanesi her zaman "25" dir.

Kural-2) Sonu "5" ile biten sayıların karesinin diğer hanelerini bulmak ise çok basittir. Cevabın sol haneleri, karesi istenen sayının "5" olan hanesinin solunda kalan sayı, kendisinin "1" fazlasıyla çarpılarak bulunur. İsterseniz bunu bir örnekle anlamaya çalışalım. Çözümün çocuk oyuncağı olduğunu göreceksiniz. Karesi sorulan sayının "45" olduğunu kabul edelim;

1. Kurala göre cevabın son iki hanesi her zaman "25" ile bitmektedir. --> 45² = ? ? 2 5

2. Kurala göre cevabın diğer haneleri, karesi sorulan sayının solundaki sayı kendisinin (+1) değeriyle çarpılarak bulunacaktır. "45" te "5" in solundaki sayı olan "4" kendisinin "1" fazlasıyla çarpılacaktır. Buna göre cevabın sol haneleri; 4 x (4 + 1) = 4 x 5 = 20

"20" cevabın sol hanelerini oluşturmaktadır. Buna göre cevap 45² = 20 25

Sonu 5 Olan Sayıların Karelerini Zihinsel Olarak Bulmak

Esasen önce 2. adımı yapıp, hemen yanına "25" koymak işi daha da hızlandırmaktadır. Bir başka örnek olarak 65 'in karesini bulmaya çalışalım. Ancak işi daha basitleştirerek hızlandırmak için bu kez önce 2. adımı, sonra 1. adımı yaparak sonucu bulalım;

65² = ?

2.Adım : 6 x (6 + 1) = 6 x 7 = 42
65² = 42 ??

1.Adım : Bir önceki adımda bulunan hanelerin sağına "25" koyularak cevap hemen söylenir.
65² = 4225

Sonu 5 Olan Sayıların Karelerini Zihinsel Olarak Bulmak

KENDİNİZİ TEST EDİN - 3

Değerlendirme sonucu, cevaplar ve çözümleri sonraki sayfadadır.

Sonu 5 Olan Sayıların Karelerini Zihinsel Olarak Bulmak

KENDİNİZİ TEST EDİN - 3

4 sorudan doğru cevaplarınızın sayısı : 0

35² Çözümü

×

Çözüm 1 :
1.Adım : 5'in solundaki sayı kendisinin 1 fazlasıyla çarpılır ; 3 x (3 + 1) = 12
2.Adım : 1. adımda bulunan sayının sonuna '25' yazılır. Cevap : 1225

55² Çözümü

×

Çözüm 1 :
1.Adım : 5'in solundaki sayı kendisinin 1 fazlasıyla çarpılır ; 5 x (5 + 1) = 30
2.Adım : 1. adımda bulunan sayının sonuna '25' yazılır. Cevap : 3025

95² Çözümü

×

Çözüm 1 :
1.Adım : 5'in solundaki sayı kendisinin 1 fazlasıyla çarpılır ; 9 x (9 + 1) = 90
2.Adım : 1. adımda bulunan sayının sonuna '25' yazılır. Cevap : 9025

85² Çözümü

×

Çözüm 1 :
1.Adım : 5'in solundaki sayı kendisinin 1 fazlasıyla çarpılır ; 8 x (8 + 1) = 72
2.Adım : 1. adımda bulunan sayının sonuna '25' yazılır. Cevap : 7225

Bu bilgilerden sonra şimdi de 983265 x 317243 = ? çarpımının cevabını hesap makinesi kullanmadan zihinsel olarak yapmanızı istediğimi kabul edin. Eminim artık beyninizdeki kalıpların etkisiyle "Bunu yapmak imkansız !" demeyeceksiniz.

Bu işlemi kalem ve kağıt kullanmadan hızlı bir şekilde yapabilmek, şüphesiz hem yaratıcı problem çözme, hem de hafıza tekniklerini öğrenmeyi gerektirmektedir. Kendinizin veya çocuğunuzun matematiksel yaratıcı düşünmeyi ve problem çözmeyi öğrenerek her türlü zihinsel işlemi yapabilmesini ve matematiksel olarak kendinize güven kazanmasını istiyorsanız "Zihinsel Matematik ve Hafıza Teknikleri" setinde verilen yüzlerce tekniği mutlaka görmelisiniz.

YARATICI ZEKANIZI TEST EDİN

YARATICI ZEKANIZI TEST EDİN !

DİKKAT : Bu testin amacı hem yaratıcı zekanızı test etmek, hem de beyninizin nasıl siz farkında olmadan bazı kalıplara girdiğini farketmenizi sağlamaktır

Teste başlamadan önce yanınıza bir kalem ve kağıt alınız. Her sorunun cevabı için 30 saniyeden fazla zaman ayırmayınız. 30 saniyede cevabı bulamazsanız hemen bir sonraki soruya geçiniz. Ayrıca her soruya verdiğiniz cevaplarınızı yanınızdaki boş kağıda yazınız.

Testin sonunda tüm soruların cevapları verilecektir. Kendi cevaplarınızı bu cevaplarla mukayese ediniz.

SORU - 1

Aşağıda görülen şeklin veya şekillerin ne olduğunu tanımlayınız. Testin diğer sorularına geçmeden önce bu sorunun cevabını bulmaya çalışınız.

SORU - 2

Şimdi de aşağıda verilen on altı adet yuvarlak siyah küçük daireyi elinizi hiç kaldırmadan dört adet düz çizgi ile birleştirmeye çalışınız.

SORU - 3

Bu soru basit bir sayma işleminden başka bir şey değil. Aşağıdaki şekilde toplam kaç kare olduğunu bulunuz?

SORU - 4

Aşağıdaki cümleyi hızlı bir şekilde okuyarak, okuduğunuz cümleyi not ediniz.

SORU - 5

Şimdi de bir başka çizim sorusu soralım. Elinizi hiç kaldırmadan ve aynı çizgi üzerinden iki defa gitmeden düz çizgilerle bir tane H harfi yazmaya çalışınız.

SORU - 6

Bu soru da basit bir matematik sorusu. Bir iş adamının 450 lira borcu varmış. Ödeme günü yaklaşınca borcunu ödeyemeyeceğini anlamış ve iki arkadaşına telefon ederek biraz borç göndermelerini istemiş. Telefon edilen iki kişi arkadaşlarına 250'şer lira göndermişler.

Toplam 500 lirayı alan iş adamı bu parayla 450 lira olan borcunu ödemiş ve kendisine de 50 lira kalmış. Ancak bu sefer de iki arkadaşına toplam 500 lira borcu olmuş. İş adamı bu borcu da zamanı gelince ödeyemem diye kendisine kalan paradan 10'ar lirasını arkadaşlarına geri göndermiş ve cebinde 30 lira kalmış. Bu geri ödeme sonucunda iş adamının 500 lira olan borcu 480 liraya inmiş. Cebindeki 30 liraya bakan iş adamı bu parayı borcu olan 480 liraya ekleyince 510 lira olduğunu görmüş.

Toplam borcu 510 lira olmadığı halde, bu iş adamı sadece iki adet 10 lirayı geri ödeyerek hem borcunu 480 liraya indirmiş, hem de cebinde 30 lira kalmış. Sonuç olarak iş adamımız bu işlemden 10 lira kâr etmiş. Acaba bu iş adamı 10 lira kârı hangi etapta yaptı? Lütfen bu sorunun cevabını bulmadan bir sonraki soruya geçmeyiniz. Ancak cevabı 30 saniye içinde bulamadıysanız da fazla endişelenmeyin. Bu soruların hepsinin cevabı bu testin sonunda verilecektir.

SORU - 7

Asağıda kibrit çubuklardan oluşan üç adet üçgen görülmektedir. Sadece üç adet çubuğun yerini değiştirerek beş adet üçgen oluşturmaya çalışınız.

CEVAPLARA GEÇMEDEN ÖNCE!

DİKKAT : Test şu anda tamamlanmıştır. Bir sonraki etapta soruların cevabı tek tek verilmiştir. Verilen cevapları kendi cevaplarınızla mukayese ediniz. Bazı soruların cevaplarını bulamadıysanız sinirlenmeyin. Çünkü size bugüne kadar ne okulda, ne de evde hiç kimse yaratıcı düşünme ve yaratıcı problem çözme eğitimi vermedi. Öğrenciden iş adamına kadar herkesin öncelikle, beyni standart kalıpların dışına çıkartmayı ve yaratıcı düşünmeyi öğrenmesi gerekir.

Esasen beyninizdeki mevcut kalıpların yanında, çözmekte zorlandığınız problemlerin sizi yormasında bir başka neden daha vardır. Soruların hazırlanması ve sorulma şekli de sizi mevcut bazı kalıplara yönlenmeye sevk etmiştir. İsterseniz testteki soruların cevabını verirken soruların sizi hangi modellere yönlendirdiğine de birlikte bir göz atalım.

CEVAP - 1

Muhtemelen bu şeklin ne olduğunu anlamak için daha çok ayrı ayrı verilen ve hiçbir anlamı olmayan siyah cisimlerin ne olduğunu anlamaya yoğunlaştınız. Fakat size soruda böyle bir şart verilmemişti. Yani bir kabullenmeyle kandinizi bir kalıba soktunuz. Ancak siyah cisimler yerine, siyah cisimlerin arasında kalan boşluklara yoğunlaşsaydınız, "TEST" yazısını kolaylıkla görebilecektiniz. Sorunun bu şekilde sorulması şüphesiz yanlış değildir. Gerçek hayatta da çoğu zaman birçok problemin çözümü diğer unsurların yanında kaybolup gitmektedir.

CEVAP - 2

On altı adet yuvarlak noktanın elinizi kaldırmadan dört adet çizgiyle bağlanmasında beyninizde kendiliğinden bir yönlendirme oluşmaktadır. Muhtemelen daha önce hayatta buna benzer sorularla karşılaştığınızda çizgilerin mevcut şeklin dışına taşmaması ve merkezden geçmesi gibi birtakım kısıtlamalarla karşılaştınız. Sonuç olarak da bu tip problemler için beyniniz geçmişteki tecrübelerinize dayanarak bir model oluşturdu. Bu soruda böyle bir kısıtlama verilmediği halde kendi kendinizi kısıtladığınız için bu problemi de çözmekte zorlandınız. İşte bugüne kadar karşılaştığımız eğitim ve tecrübeler de beynimizde buna benzer kısıtlamalar getirmekte ve düşünme potansiyelimizi aşırı şekilde sınırlamaktadır.

CEVAP - 3

Doğru cevap 30 adet kare olacaktı.

Bu şekilde toplam kaç adet kare var sorusuna verdiğiniz cevap otuz değilse doğru cevabı bulamadınız demektir. Bu soru zor değildir. Ancak dikkat gerektirmektedir. Dikkat, konsantrasyon ve problemi küçük parçalara ayırma da çok önemli özelliklerdendir. Bu soruda sadece küçük kareleri değil, daha büyük kareleri ve farklı bölgelerdeki kareleri de saymanız gerekiyor.

CEVAP - 4

Muhtemelen yazılan cümleyi "HELVA TAT" diye okudunuz. Peki cevap doğru mu acaba? Alt kısımdaki açıklamayı okuyun lütfen.

Kelimeleri ve harfleri biraz daha yakından inceleyiniz. "H" ve "A" harflerini incelerseniz her ikisinin de aynı yazıldığını görürsünüz. Fakat kelimelerin ne olduğu konusundaki beklentiniz, yazılışları aynı olduğu halde, bu iki harfin farklı olarak algılanmasını sağlamıştır. Bu beklenti çok güçlü olduğundan beyninizi etkilemiş ve cümleyi "HELVA TAT" olarak okumanızı sağlamıştır.

Beklentilerinizin gücünü ve beyninizi nasıl etkilediğini "HELVA TAT" diye okuduğunuz cümlede de gördünüz. Beklentiler de zaman zaman yanlış düşünce yollarına sapmamıza neden olan faktörlerdendir.

CEVAP - 5

Elinizi hiç kaldırmadan ve aynı çizgi üzerinden iki defa gitmeden düz çizgilerle "H" harfi yazma sorusunda zorlanmanızın nedeni de beyninizde oluşan kalıplarla ilgilidir. Her gün kullandığınız ve belkide bu güne kadar binlerce defa yazdığımız "H" harfi şüphesiz yukarıda gösterilen "H" harfi gibi değildir. Ancak soruda bu harfin şekliyle ilgili bir kısıtlama verilmediği halde bu mevcut alışkanlığımız beynimizi bir kalıba sokmuş ve alternetif bir "H" harfi düşünmemizi engellemiştir.

CEVAP - 6

450 lira borçlu olan iş adamının problemine gelince, burada da size yanlış bir mantık sunularak istenilen bir düşünce kalıbına sokulmaktasınız. Eğer sorudaki hatalı işlemi bulamadıysanız aşağıdaki açıklamayı okuyunuz.

Bu iş adamı borç aldığı iki arkadaşına 10'ar lirayı ödeyerek toplam borcunu 500 liradan 480 liraya düşürmüştü ve bu 480 liralık son borca cebindeki 30 lira zaten dahildi. Dolayısıyla son borcu olan 480 lirayla cebindeki 30 liranın toplanmasının hiç bir anlamı yoktur. Size bu iş adamının borcu ne olmuştur diye sorulsa doğru cevabı hemen vermekte hiç zorluk çekmeyecektiniz. Ama hatalı bir işlem size doğruymuş gibi sunularak bir kalıba sokuldunuz ve hatayı görmekte zorlandınız.

Bu tip problemler ve saplantılar da gerçek hayatta çok sık karşılaşılan olaylardır.

CEVAP - 7

Yanda görülen şekilde beş adet üçgen göremiyorsanız, en dıştaki, diğerlerini de çerçeveleyen, büyük üçgeni de hesaba katmanızı öneririm. Problemin sunuluşunda dokuz adet çubuğun dizilerek oluşturduğu üç adet üçgende de yukarıdakilere benzer özellikler vardır. Bunlardan birincisi ilk bakışta birbirine eşit olan üç adet üçgen görmektesiniz. Bu durum bilinçli olmaksızın yeni oluşturulacak üçgenlerin de aynı olması gerektiği gibi bir yargıya varmanıza neden olmaktadır. Soruda böyle bir şey söylenmediği halde kendi kendinize bu kabulü yapmaktasınız. Diğer bir özellik de gördüğünüz üç adet üçgenin size yan yana sunulmuş olmasıdır. Bu nedenden dolayı çözümü çoğunuz mevcut şekilde yatay değişiklikler yaparak bulmaya çalıştınız. Bu özellikler farkında olmadan sizi bazı kalıplar içine sokmuştur.

Mega Hafıza

Her Hakkı Saklıdır. Sitede bulunan materyaller izinsiz olarak kullanılamaz.

Sosyal Medya

İletişim

Esat Caddesi 37/B Küçükesat 06660 Çankaya, Ankara
Tel: +90 (312) 417 33 30
Faks: +90 (312) 418 90 02
Email : info@megahafiza.com